مقالات

قبل از نصب ردیاب خودرو باید بدانیم

قبل از نصب ردیاب خودرو باید بدانیم

ردیاب خودرو چیست؟

همانطور که از نامش پیداست ردیاب خودرو یک دستگاه الکترونیکی است که موقعیت مکانی خودرو (سواری ، کامیون ، اتوبوس و … ) در بستر اینترنت را ارسال می کند. موقعیت ارسال شده توسط دستگاه ردیاب خودرو را میتوان از طریق سایت ردیابی یا گوشی موبایل بر روی نقشه مشاهده کرد.

ردیاب خودرو روی چه وسایل نقلیه ای نصب می شود ؟

دستگاه ردیاب بسته به نوع و مدل آن ، قابل نصب بر روی هر وسیله نقلیه ای از قبیل سواری ، کامیون ، اتوبوس ، کامیونت ، ماشین آلات کشاورزی ، دستگاههای راهسازی ، موتورسیکلت و دوچرخه می باشد.

ردیاب خودرو یا ردیاب جی پی اس چه کاربرد هایی دارد؟

ردیاب خودرو به همراه سامانه ردیابی خودرو کاربردها و مزایای زیر را می تواند برای استفاده کننده داشته باشد:

  • با خبر شدن از نحوه استفاده کارکنان از وسیله نقلیه در اختیار آنها
  • کنترل تردد کارکنان و رانندگان و ثبت ورود و خروج آنها به شرکت
  • ثبت ورود و خروج خودروها را به محلهای خاص
  • محاسبه کارکرد وسیله نقلیه بر اساس ساعات در حرکت بودند یا مسافت طی شده
  • جلوگیری از تخلف خروج از مسیر پیش بینی شده
  • صرفه جویی در هزینه سوخت و هزینه تعمیرات خودرو از طریق جلوگیری از استفاده غیر مجاز
  • افزایش ایمنی رانندگی از طریق نظارت بر سرعت حرکت خودروها
  • افزایش ایمنی رانندگی با جلوگیری از رانندگی هیجانی (شتاب زیاد و گردش ناگهانی)
  • پیدا کردن خودرو و وسیله نقلیه سرقت شده
  • امنیت اخلاقی خانواده از طریق نظارت بر رفت و آمد اعضای خانواده
  • کمک به نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه وسایل نقلیه و ماشین آلات

 

 

نصب ردیاب خودرو؟

بسته به نوع خودرو و نوع ردیاب ، نحوه نصب و محل نصب متفاوت می باشد ولیکن به صورت عمومی ، ردیاب‌های خودرو نیاز به اتصال به برق خودرو دارند که در داخل کابین خودرو در نزدیکی سیم کشی برق خودرو نصب می شوند و از برق خودرو تغذیه می کنند. دستگاه ردیاب خودرو را بسته به نوع کاربردی که از آن‌ها مورد انتظار است در داخل خودرو می‌توان جاسازی یا مخفی سازی نمود تا از دسترس افراد غیر مجاز دور باشد.

سیم کارت

دستگاه های ردیاب جی پی اس که امروزه استفاده می شوند عمدتاً از تکنولوژی موبایل جهت ارسال اطلاعات استفاده می کنند که در داخل آنها باید سیم کارت قرار داده شود و معمولاً همه سیم کارت های رایج کشور در داخل ردیاب خودرو کار میکند.

چگونه از ردیاب خودرو استفاده میشود؟

ردیاب خودرو دستگاهی است که داخل وسیله نقلیه معمولاً دور از دسترس و دید نصب می‌شود و در بعضی مواقع راننده و سرنشینان از وجود چنین دستگاهی در داخل خودرو اطلاعی ندارند و استفاده کننده از این سیستم در محلی دور از خودرو از طریق کامپیوتر یا گوشی موبایل خود در حال رصد کردن مسیر حرکت خودرو است و می‌تواند گزارشات متنوع اطلاعات دریافتی را بگیرد و از آن بهره ببرد.برای این کار بایستی از پک نرم افزار یا سایت اینترنتی استفاده کند که معمولاً به اسامی سیستم ردیابی ، پنل ردیابی ، سایت ردیابی و سیستم AVL معروف است . شرکت‌های مختلف ، برند های متفاوتی برای سیستم ردیابی خود استفاده می کنند که در شرکت فرجاد سیستم پرداز ، سیستم ردیابی ردجو از سال ۱۳۸۹ تولید گردیده است و طی سالیان مختلف به تدریج کامل شده است .

ردیاب خودرو چگونه کار میکند؟

ردیاب خودرو یک دستگاه الکترونیکی است که با دریافت سیگنالهای ماهوارههای جی پی اس (GPS) موقعیت خود را بصورت طول وعرض جغرافیایی محاسبه می کند دستگاههای ردیاب خودرو به دو دسته کلی ردیاب خودرو آنلاین(online) و ردیاب خودرو آفلاین (offline) تقسیم بندی می شوند که امروزه بیشتر نوع آنلاین آن رایج می باشد. ردیاب خودرو آنلاین می تواند موقیعتی مکانی محاسبه شده را بوسیله مکانیزم های ارتباطی SMS و GPRS به نرم افزار ردیابی بفرست

 

ردیاب خودرو (car gps tracker) در حقیقت یک دستگاه کوچک ردیاب است که مکان خودروی شما را نشان می دهد و بیشتر از آن بخاطر امنیت خودرو و پیدا کردن مسیرهای تردد آن ، استفاده می شود.

به گزارش خودروتک ، از ردیاب ها استفاده های متفاوتی می شود که علاوه بر خودرو و انسان از آنها برای حیوانات و اشیای با ارزش نیز استفاده می شود. همچنین علاوه بر استفاده از آنها برروی زمین و یا استفاده های هوایی ، از آنها در زیر آب و بر روی آب نیز استفاده می شود. عملکرد ردیاب خودرو مبتنی بر جی پی اس (Global Positioning System) می باشد

تاریخچه استفاده

ردیاب جی پی اس نخستین بار توسط ارتش ایالات متحده ی آمریکا در عملیات های نظامی هوایی و زمینی برای مکان یابی دسته ادوات نظامی و یا هدف یابی شلیک موشک و مسیر هواپیما های جنگنده ، مورد استفاده قرار گرفت و پس از گذشت چند سال برای عموم نیز قابل استفاده شد و روز به روز به امکانات و قابلیت های آن اضافه شد تا جایی که امروزه از این تکنولوژی در خودروها تحت عنوان ردیاب خودرو استفاده می گردد.

انواع ردیاب خودرو

  ردیاب خودرو، از نظر تامین برق بطور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

  • دسته اول: بدون نیاز به شارژ کردن ، دائما کار می کند، زیرا مستقیما به برق خودرو متصل می شود.
  • دسته دوم: باید توسط شارژر مخصوص ، قبل از استفاده شارژ شود و معمولا بسته به اندازه و قیمت آن در مدل های مختلفی ارایه می شود. ( ۴۸ ساعت شارژ ، ده روز شارژ ، یکماه یا یک سال شارژ و …)

ردیابها با عملکرد آنلاین و آفلاین:

  • در ردیاب آفلاین کلیه اطلاعات به صورت نقطه ای و موقعیت لحظه ای خودرو و از طریق sms بین سیستم ردیاب خودرو نصب شده در اتومبیل شما و تلفن همراه شما در تبادل می باشد به این صورت که با ارسال یک پیامک به دستگاه ردیاب نصب شده در خودرو موقعیت مکانی خودرو از طریق ارسال موقعیت جغرافیایی و خواندن آن در نقشه جهانی به شما اعلام می گردد.
  • در ردیاب آنلاین علاوه بر امکان استفاده ازپیامک ، مصرف کننده از بستر اینترنت نیز جهت تبادل اطلاعات بهره مند خواهد بود که قائدتا امکانات بیشتری را نیز در اختیار مصرف کننده قرار خواهد داد

ردیابها و جی پی اس چگونه کار می کند؟

درواقع جی پی اس ها توسط ماهواره هایی که به دور زمین می گردند و توسط ایستگاه های زمینی کنترل می شود اطلاعات را دریافت کرده و کار می کنند

دو تکنولوژی اصلی که در ردیاب وجود دارد جی پی اس و سیمکارت میباشد.ردیاب خودرو بوسیله gps طول و عرض جغرافیایی وسیله نقلیه را بدست می آورد و بوسیله سیمکارت این مختصات را برای صاحب خودروارسال مینماید وبدین وسیله میتوان کار ردیابی را انجام داد.

 

نحوه تعامل با ردیاب خودرو

پس از اینکه ردیاب خودرو را نصب کردید باید نرم افزار آن را نیز دانلود و روی گوشی موبایل خود نصب کنید و یا از طریق رایانه عمل نمایید ، قبل از خرید باید مطمئن شوید شرکتهای ارایه دهنده ردیاب ، نرم افزار اندروید و IOS مخصوص گوشی شما را ارایه می کنند.

سپس بعد از وارد کردن اطلاعات شخصی خود می توانید خودروی خود را کنترل کنید. نکته ی جالب این است که شما می توانید برای خودروی خود یک محدوده مکانی مشخص کنید که اگر خودروی شما به سرقت رفت و از آن محدوده خارج شد سریعا به شما اطلاع داده می شود.

در حقیقت این نرم افزارها به شما کمک می کنند که پس از به سرقت رفتن خودرو سریع تر آن را پیدا کنید، تنها کافیست نرم افزار و تمامی اطلاعات آن را در اختیار پلیس قرار دهید.

اما به این نکته توجه کنید که به هنگام به سرقت رفتن خودرو هر چه سریع تر اطلاعات نرم افزار را در اختیار پلیس قرار دهید، زیرا : شانس اینکه خودروی شما سریعتر پیدا شود بیشتر خواهد بود.

ویژگی های جی پی اس خودرو

جی پی اس خودرو می‌تواند موقعیت خودروی شما را با دقتی کمتر از ۲ متر روی گوشی همراه ، به شما نشان دهد. همچنین اطلاعات مسیر های حرکت خودرو و مکان های توقف آن را ذخیره کرده ، و به شما اطلاع دهد.

برخی ردیابها می توانند اطلاعات انواع سنسور دما، سنسور سوخت و غیره را نیز نشان دهند و دارای قابلیت دریافت انواع گزارش های مدیریتی مانند: مسافت طی شده ، سرعت روشن و خاموش بودن دستگاه و دیگر قابلیت های این چنینی می باشند.

همچنین محل نصب این ردیاب به مدل و نوع ماشین بستگی دارد. برای اینکه مکان نصب آن توسط سارقین خودرو شناسایی نشود، معمولا در محل های متفاوتی از خودرو آن ها را نصب می کنند.

در کل می توان گفت محل نصب ردیاب در خودرو بسته به نحوه تامین برق مورد نیاز آن است. ردیاب هایی که برق مورد نیازشان از طریق باتری مجزا تامین می شود، هیچ محدودیتی در محل نصب ندارند اما ردیاب هایی که برق مورد نیازشان از طریق اتصال به سیم کشی باتری خودرو تامین می شود، معمولا در قسمت پشت ضبط و یا زیر داشبورد نصب می شوند و برای نصبشان نیاز به تغییر در سیم کشی خودرو وجود دارد. در ردیاب نوع اول امکان اتمام باتری در هر لحظه وجود دارد و ردیاب نوع دوم نیز نیاز به متخصص جهت نصب دارد.

جهت خرید ابتدا هدف از ردیابی را مشخص کنید

بسیار اهمیت دارد که بدانید دقیقا ردیاب ماشین قرار است به کدام نیاز شما پاسخ دهد. تنها در صورتی که نیاز خود را بشناسید می توانید ویژگی های جی پی اس خودرو مورد نیاز خود را مشخص کنید.

آیا قصد شما از خرید ردیاب این است که نوجوانان و جوانان خانواده را زمانی که از اتومبیل استفاده می کنند کنترل کنید؟

آیا قصد دارید تا همه ماشین های شرکت و موقعیت آن ها را تحت کنترل داشته باشید؟

یا هر لحظه نگران سرقت خودروی پارک شده خود در خیابان هستید؟

با توجه به شرایط شما، بعضی از سیستم های ردیابی بهتر از سایرین به کار شما می آیند. در نهایت تمام اینها

بستگی به نیاز های شما دارد. قبل از بررسی نکات خرید ردیاب خودرو، حتما قصد و هدف خود را مشخص کنید.

همچنین به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • نکات اخلاقی در استفاده از جی پی اس ماشین را رعایت کنید. استفاده از ردیاب ماشین ، بدون اطلاع راننده، به طور کامل نقض حریم شخصی به حساب می آید. اجازه دهید تا دیگران از نیت شما مطلع باشند.
  • اگر شما یک شرکت حمل و نقل دارید می توانید از ردیاب خودرو استفاده کنید. به این صورت مشتری شما از محل دقیق بسته ی خود مطلع خواهد بود. این امر باعث اطمینان بیشتر مشتری ها به شرکت شما می شود. برخی سیستم های ردیابی، برای این منظور نرم افزار های بهتری را نیز مهیا کرده اند.

دقت ردیاب خودرو

جی پی اس خودرو در نوع تخصصی و پیشرفته در حقیقت جز گرانقیمت ترین قطعات جانبی خودرو می باشد و ما در زیر می خواهیم چند نمونه از نکات لازم و ضروری برای خرید آنها را در اختیار شما قرار دهیم.

تمامی جی پی اس ها از قدرت دریافت بسیار بالایی برخوردار هستند و تقریبا می‌توان گفت موقعیت مکانی و نقطه ای را که از روی نقشه به شما نشان می‌دهند چیزی حدود ۲ متر و یا در بعضی مواقع این اختلاف نیز کمتر بوده است.

حال می خواهیم به نکاتی اشاره کنیم که باعث افزایش دقت جی پی اس می شود.

دقت جی پی اس خودرو به چه عواملی بستگی دارد؟

  • موقعیت ثبت شده در فضای باز و به دور از درختان و ساختمان های بزرگ از دقت بیشتری برخودار است
  • عوامل جوی زمین مانند رخداد های طبیعی باران، برف و طوفان روی دقت جی پی اس تاثیر گذار است.

به طور کلی دستگاه های دریافت کننده جی پی اس برای سیگنال گیری بهتر نیازمند دید مستقیم به آسمان هستند. با توجه به این که ۲۴ ماهواره جی پی اس در جو زمین وجود دارد، می بایست دریافت کننده جی پی اس در دستان شما برای ثبت موقعیت مکانی حداقل به سه ماهواره داخل جو زمین متصل شود تا عملیات مثلث بندی برای تعیین موقعیت انجام گیرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ نُه = 16